Project DEFY, India

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[EN] “There is no problem with education. Education, as we know it, is the problem. Its purpose was to create a non-thinking working force to fill the factories in the time of Industrial Revolution, and it made sense. Now, since it’s not working anymore we try to fix it. But the truth is that it’s not broken, it’s obsolete and irrelevant.”

“The educational system of India (and many others in developing countries) discourages students’ critical thinking and forces them to remain in a box, repressed and often drugged. Today’s education leads us to choose among the fields that interest those who control education and the market, with the prospect of being ’employable’. It doesn’t consider personal motivations nor individual potential.”

“Four years ago, I started @ProjectDEFY. We help communities to create their own schools where learning occurs naturally and information is freely available. We don’t want education to be a simple transfer of instruction, rather a process of self-discovery and understanding of the local and global environment.” Abhijit Sinha, founder and director of the project, calls these schools ‘Nooks’ -spaces that offer a sense of security where there are no teachers or exams.

“Self-learning works. We have proven it with seven Nooks in two countries, where people have shown not only that they are capable of learning for themselves, but also that their own education can be entrusted to them. Nowadays, our education is decided by others and it is not in our control. DEFY envisions to bring education back into the hands of the people, so they can create a life of their own choosing, and not one that is decided for them by the market.”

#funfact: Nook in Hindi is Nukkad (नुक्कड़), which refers to the corner of the street where people gather in their free time.

www.projectdefy.org
@sinhaabhijit99
Picture credits to Joseph Pisani

#educacion #crecimiento #aprendizaje #emprendimientosocial #inspiracion #educacionalternativa #education #story #inspiration #socialentrepreneurship #anclalatam #asiasur #india


[ES] “No hay nada de malo con la educación, el problema es la educación tal cual la conocemos; desempeña perfectamente la función para la cual fue diseñada: crear una fuerza de trabajo no pensante para llenar las fábricas en la era de la Revolución Industrial. Como vemos que hace años este sistema no nos sigue el paso, tratamos de arreglarlo como si estuviera roto, pero la verdad es que está obsoleto y es irrelevante.”

“El sistema educativo de la India (y muchos otros países en crecimiento) desincentiva el pensamiento crítico de los estudiantes y los obliga a permanecer dentro de una caja, reprimidos y muchas veces empastillados. La educación de hoy en día nos lleva a desarrollarnos en los ámbitos que interesan a quienes controlan la educación y el mercado, con vistas a ser ‘empleables’, sin considerar la motivación personal y el potencial de cada individuo.”

“Hace cuatro años empecé @ProjectDEFY, donde ayudamos a las comunidades a crear sus propias escuelas donde el aprendizaje ocurre naturalmente y la información está disponible libremente, porque no queremos que la educación sea una simple transferencia de instrucción, sino un proceso de autodescubrimiento y comprensión del entorno local y global.” Abhijit Sinha, fundador y director del proyecto, llama a estas escuelas ‘Nooks’, espacios que ofrecen una sensación de seguridad donde no hay maestros ni exámenes.

“El auto aprendizaje funciona, lo hemos comprobado con siete Nooks en dos países, donde la gente ha demostrado no sólo que es capaz de aprender por sí misma, sino también que se le puede confiar su propia educación. Hoy en día nuestra educación es decidida por otros y no está bajo nuestro control. Con DEFY queremos devolver la educación a las personas para que puedan crear una vida de su elección, y no una que el mercado decida para ellos.”

#datocurioso: Nook en hindi es Nukkad (नुक्कड़), que se refiere a la esquina de la calle donde la gente se reúne en su tiempo libre.

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